Bijscholing - CREF Onderwijzer

Er is een steeds groter groeiende behoefte binnen het onderwijs, om een optimale werkomgeving te beleven. Uiteindelijk is het de leerkracht die het sociaal emotioneel niveau kan sturen binnen de groep. Dit komt vervolgens ten goede aan het leervermogen van de leerling. De leerkracht is immers de motor van de groep en van daaruit kan het werk en leerklimaat geoptimaliseerd worden. Wat kun je nu zelf doen om een prettige leer- werkomgeving te creëren voor zowel jezelf als de leerling? Wat kun je doen om je leerlingen optimaal te motiveren? Speciaal hiervoor is de CREF-Onderwijzer ontwikkeld.

Om de CREF-Onderwijzer op verschillende niveau's in te kunnen zetten zijn er twee cursussen ontwikkeld. In deze cursussen wordt er voornamelijk aandacht gegeven aan eigen en andermans levensbehoeften. De mate waarin de levensbehoeften gevuld zijn, vormt het basisvertrouwen en de mate van het welzijn en leervermogen. Dit basisvertrouwen is te meten met het onderstaande CREF-Model, bij een individuele leerling en op groepsniveau. Hoe hoger ieders basisvertrouwen is, hoe stabieler de leeromgeving. Oftewel; een sociaal-emotioneel veilig klimaat binnen het onderwijs. Door het spel toe te passen wordt er meer werk & leerplezier gecreëerd waardoor leerdoelen gemakkelijker behaald gaan worden.

Basiskennis CREF-Onderwijzer

Basiskennis over basisvertrouwen en hechting

Tijdens de 2-daagse Basiscursus wordt er op een praktische manier ingegaan op de basis van vorming van basisvertrouwen. Het vergroten van de kennis op gebied van sociale gedragingen, uitwerking van stress op het brein, pesten en gepest worden en uitleg van overlevingsstrategieën en patronen. Ook verschillende vormen van psychische problematiek komen uitgebreid aan bod. De theorie en praktijk geven nieuwe handvaten die direct op de werkvloer toe te passen zijn.

Wat komt aan bod:

  • - de relatie tussen het brein-, lichaamsgeheugen en het basisvertrouwen;
    - alles over de basisbehoeftes van kind, ouder en onderwijzer;
    - leren kijken en begrijpen vanuit het CREF-Model;
    - wat angsten doen op gebied van geheugen en het leervermogen;
    - wat zijn de gevolgen van een onvolledig opgebouwd basisvertrouwen (de psychische problematiek, ADHD en autisme spectrum stoornissen, allergieën, (prenatale) PTSS problematiek).

Resultaat:

  • - specialistische kennis over het basisvertrouwen;
    - specialistische kennis over het brein, gedrag en het CREF-Model;
    - inzicht in verschillende emotionele gedragingen;
    - de opgedane kennis kan worden overgedragen aan ouders;
    - er is optimale aansluiting met overig schoolpersoneel en andere zorginstanties;
    - er wordt op praktische wijze ingegaan op de behoeften van leerkrachten.

Voor wie? : leerkrachten, leidinggevenden en anders schoolpersoneel
Duur : 2 dagen (4 dagdelen, 16 uur)
Verplichte literatuur : Levensbelang, Baukje van Leeuwen
Certificaat : Ja, een deelname certificaat niveau 1
Kosten : € 325,- excl. 21% BTW p.p.
Aantal deelnemers : min. 6 pers. tot max. 15 personen
Locatie : IKEV-West in Oud-Alblas

Download hier de beschrijving om te bewaren en te printen: CREF-Onderwijzer (pdf)